درخواست و پیگیری اجرا




سیمانکاری نما و نماسازی سیمان


سیمانکاری نمای ساختمان به عنوان یک پوشش محافظتی در ساختمان محسوب می شود  ، امروزه اجرای نماهای سیمانی به علت قیمت مناسب ، مقاومت بالا و تنوع در اجرای طرح های مختلف طرف داران زیادی را به خود جلب کرده است و بسیاری از مهندسین و کارفرمایان  ترجیح می دهند که به جای طراحی نماهای سنگی ، آجری ، کامپوزیت و یا شیشه ای  از نماسازی سیمان بهره بگیرند .
 سیمانکاری نما  را می توان با کمی خلاقیت و نو آوری  به طرح ها و رنگ های مختلفی اجرا  نمود ، اما بسته به طرح مورد نظر میتوان از روش های مختلفی استفاده نمود که دارای نام های مختلفی از جمله نمای سیمانی رومی یا کلاسیک ، تخته ماله ، تگری، چکشی ، سیمان شسته ،کمچه ای ، طرح سنگ و چوب و .... می باشد .

نماسازی سیمان از زمان رومیان باستان تا به کنون خواهان بسیاری را دارد ، از بین نماهای یاد شده نمای سیمانی رومی در ایران و حتی در سایر کشورها بیشترین طرف دار را به خود جلب کرده است و علت آن هم :

1-اجرای طرح های متنوع  که ممکن است با  متریال های دیگر همچون سنگ قابل انجام نباشد .
2-سرعت اجرای بالا
3-نمای سیمانی  نسبت به نماهای دیگر علاوه مقاومت خوبی که در برابر رطوبت  و شرایط مختلف آب و هوایی دارد در برابر زلزله نیز مقاوم می باشد و طول عمر بالایی را دارد .
4- هزینه پایین تر نسبت به نماهای سنگی ، کامپوزیت و .... همچنین از هزینه های نگهداری پایینتری برخوردار است به طور مثال در نماهای سنگی امکان ریزش سنگ وجود دارد و تنها راه مقاوم سازی سنگ ها  انجام پیچ و روپلاک نما می باشد.
5- سبک شدن سازه  نسبت به نماهای دیگر



سیمانکاری نما  معایبی نیز دارد که میتوان به عدم انعطاف پذیری و ترک خوردن آن ، کثیف شدن نما پس از گذشت زمان و از دست دادی زیبایی ظاهری آن اشاره کرد  به همین منظور جهت افزایش مقاومت و عدم ترک خوردن میتوان به جای استفاده از سیمان های معمولی از سیمان های رنگی  که دارای تنوع رنگی مختلفی هستند استفاده نمود.
نمای سیمانی شسته  به علت مقاومت و تنوع رنگی بالا نسبت به سیمان کاری های معمولی یکی از رایج ترین طرح ها در نماسازی به شمار می رود .

مراحل اجرای سیمانکاری نما

همانطور که می دانیم کیفیت مصالح و حرفه ای بودن فردی که به عنوان سیمان کار شروع به  اجرای نماسازی می کند بسیار مهم تلقی می شود تا بتواند با ایده و تجربه ای که دارد طرح حیرت انگیزی را خلق نمایند تا چشم بیننده را به خود جذب نماید .
1-قبل از انجام هر کاری بایستی نقشه های سه بعدی توسط مهندسین طراحی شود تا  بتوانند یک برنامه  دقیق جهت اجرای کار و همچنین نورپردازی نما در پایان کار را  داشته باشند .
2-زیر سازی از جمله کارهای مهمی می باشد که در هر نوع از عملیات ساختمانی  از اهمیت بالایی برخوردار می باشد ، برای این منظور بایستی سطحی مناسب با طرح موجود ایجاد نماییم که این کار با استفاده شاسی کشی فلزی و عملیلت جوشکاری به  همراه بستن  توری رابیتس بر روی آن انجام می شود .



3-بعد از بستن توری ها با استفاده از ملات خمیری مخصوص  و یا به اصطلاح نرمه سیمانی که از سیمان و پودر سنگ ساخته شده است سطح توری را می پوشانیم . این کار به منظور ساختن بستری مناسب جهت چسبیدن ملات ماسه و و سیمان انجام می شود .
4-انجام کروم بندی طولی برای رسیدن  به یک سطح شاقولی به منظور ایجاد سطحی صاف در این مرحله می بایستی از ملات با کیفیت بالا که شامل سیمان درج یک و ماسه با دانه بندی مناسب می باشد  استفاده نماییم تا در برابر عوامل محیطی مقاومت خوبی از خود نشان دهد تا پس از گذشت زمان دچار ریزش و ترک نشود . 
5- پر کردن فاصله بین کروم ها با ملات و انجام زیر سازی اولیه .
به منظور افزایش چسبندگی سیمان به سطح بایستی قبل از اجرا سطح زیر کار را مرطوب نماییم .
6-بعد از انجام سیمانکاری آستر به منظور کامل شدن مقاومت سیمان و عدم ترک خوردن می بایستی حداکثر به مدت 7 روز سطح سیمان را  کمی مرطوب نگه داریم ، به این مرحله عمل آوری سیمان گفته می شود .
7- اجرای لایه رویه با استفاده از مصالح متنوع  به همراه رنگ بندی مختلف انجام می شود  که معمولا از ملات خمیری پودر سنگ  و سیمان استفاده می شود ، ضخامت این ملات بین 5 تا 10 میلیمتر است که به کمک ماله پلاستیکی بر روی سطح کشیده می شود همچنین قبل از خشک شدن ملات  به منظور رسیدن به یک سطح صاف با استفاده تخته ماله ای نرم و اسفنجی روی سطح را به آرامی ماساژ می دهند و همچنین به صورت همزمان روی سطح را آب میریزم تا از ترک و کندخه یکباره سیمان جلوگیری کنیم .
8- مرطوب نگه داشتن سطح سیمان سفید به مدت سه روز به منظور رسیدن به مقاومت نهایی.

چه نوع عملیاتی را بعد از سیمانکاری نمای ساختمان میتوانیم انجام دهیم ؟

1-با توجه به این که سیمان عایق رطوبت نمی باشد و در فصل پاییز و زمستان  ممکن است بعد از بارش بارا ن و برف در پای کار آب به داخل نفوذ کند بهتر است که در طبقه اول و یا تا 1 متری سطح  زمین از متریال سنگ کاری استفاده نماییم .
2- استفاده از نانو آب گریز کننده مخصوص نمای سیمانی  که به منظور ضد آب کردن نما و افزایش استحکام نما در برابر رطوبت و عوامل محیطی کاربرد دارد  . نانو ماده ای بی رنگ میباشد که پس از اجرا هیچ گونه تعقییری در ظاهر نما ایجاد نمی کند و از کثیف شدن زود هنگام نما جلوگیری می کند .
مواد نانو را میتوان با قلمو ، غلطک و یا پیستوله  پمپ باد بر روی سطح اعمال نمود ، باید در نظر داشته باشیم که سطح زیر کار کاملا  خشک  و  فاقد هر گونه  جرم و آلودگی باشد.




3-به منظور بهتر جلوه دادن نما و همچنین محافظت از سطح سیمان  میتوانیم بعد از اتمام سیمانکاری نما و خشک شدن نهای اقدام به رنگ آمیزی نما کنیم .
 رنگ های مورد استفاده در نما کاملا ضد آب می باشند و در صورتی که  از رنگ های مرغوب استفاده نماییم تا 15 سال نیز مانگاری دارند .




4-نماهای سیمانی و یا رنگ آمیزی شده را می توان هر چند سال یک بار نظافت نمود و تا حدود 70 درصد به رنگ اول خود باز گردانیم ، شستشوی نما با استفاده از دستگاه واترجت انجام می شود .



 

از جمله طرح های که در سیمانکاری نماهای رومی با استفاده از رابیتس کشی و جوشکاری  میتوانیم استفاده کنیم شامل :

اجرای سینه کفتری به اندازه دلخواه ، ابزار و دور پنجره ها رومی با ضخامت 40 سانت ، ستون های رومی قاشقی و ساده ،  انواع سر ستون ها شامل برشی رومی – ساده رومی – طرح دار رومی - کله گاوی اشاره کرد .

زمان اجرای سیمانکاری نما به چه عواملی بستگی دارد ؟

مساحت نمای ساختمان ، همچنین فاکتور ارتفاع  به جهت رسیدن مصالح به سیمانکار و جابه جا کردن تخته چوب داربست ، نوع طراحی نما که ساده باشد و یا رومی ، به طور میانگین هر سیمانکار در روز میتواند تا 20 متر مربع  را سیمان کند .

هزینه و قیمت سیمانکاری نمای ساختمان چگونه محاسبه می شود ؟

1-مساحت و متراژ کل نما  و یا قسمتی که قصد انجام سیمان کاری داریم .
2-نوع و طرح نما که ممکن است ساده و یا رومی باشد ، نمای ساده همان طور که از اسمش پیداست عملیات سیمان کاری در مدت زمان کوتاهتری انجام می شود ولی در نماهایی رومی که دارای  ابزارهای مختلف ، سینه کفتری ها و... می باشد  از پیچیدگی بیشتری برخوردار می باشد و زمان بیشتری می طلبد علاوه بر این هم فردی که در این گونه نما ها فعالیت میکند بایستی دارای تخصص بالایی باشد  تا  در اتمام کار شاهد نمای زیبایی باشیم .  




3-وجود ایراداتی در نما شامل نا تراز بودن سطح ،  وجود ترک های زیاد در نما و... که خود مستلزم زمان و اصلاح کردن می باشد .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


نظر شما

نظرهای شما و پاسخ های ادمین

ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی